Jij een kamer, hij een kamer!

In Lucknow, de hoofdstad van de provincie Uttar Pradesh (Noord India), staat de Thomas Academy. Dit is een christelijke school met ruim 900 kinderen.  De oprichters zijn Pradeep en VineetaGunnar. Deze twee goed opgeleide en gelovige mensen investeren in vele mensenlevens. Vooral de kansarmen, zowel volwassenen als kinderen. Achter de Thomas Academy staat een gebouw, het kinderhuis Viswa Jyoti. Daarin wonen op dit moment 25 kinderen, voornamelijk jongens.

viswa Jyoti viswa Jyoti 2

Evangelisten worden opgeleid door ds. Gunnar en daarna gaan ze onderweg om het Evangelie te verkondigen. Door giften voorzien ze in hun levensonderhoud. Omdat ze steeds verder trekken van dorp naar dorp, hebben ze naast de giften geen inkomen en daardoor kunnen ze niet voorzien in het levensonderhoud van hun kinderen. De echtgenotes proberen in hun eigen levensonderhoud te voorzien. Hun  kinderen wonen in het kinderhuis Viswa Jyoti. Verder wonen er wezen en jongens die door hun ouders zijn verstoten.

Wat kost de sponsoring?
Er is elke maand ongeveer € 25,– per kind nodig om voor hen kleren en eten te kopen, hun opleiding te betalen en om voor de gastouders in een stukje levensonderhoud te voorzien.

In de Bijbel, Psalm 127: 3 staat: ‘Kinderen zijn een geschenk van de Heer, de vrucht van de schoot is een beloning van God’.

Jij een kamer, hij een kamer?
In het Verdrag voor de Rechten van het Kind wordt aangegeven dat ‘het kind, voor de volledige en harmonische ontwikkeling van zijn of haar persoonlijkheid, dient op te groeien in een gezinsomgeving, in een sfeer van geluk, liefde en begrip’. Dit betekent, dat wanneer er geen eigen gezin (meer) is, alternatieven van zorg gebaseerd dienen te zijn op een gezinsomgeving. Daarin voorziet het kinderhuis Viswa Jyoti.

Voor het sponsoren voor elk kind in kinderhuis Viswa Jyoti zoekt de Stichting Thomas Nederlandse kinderen die hieraan willen meewerken.

Sparen jullie als jeugdvereniging mee?
Heel veel jeugdverenigingen van kerken sparen elk jaar voor een goed doel. We vinden het geweldig als jullie hier aan mee willen doen. Door elke maand het gespaarde geld over maken aan de Stichting Thomas kunnen we ervoor zorgen dat de kinderen in het kinderhuis Viswa Jyoti kunnen leven in een ‘vervangend gezin’.

Hier ziet u een paar van de jongens die een sponsor zoeken:

Ik ben Sumit. Mijn vader werkt als evangelist en als kok. Mijn moeder is huisvrouw en doet ook het huishouden bij andere mensen. Ik woon bij het project Thomas. Later wil ik ingenieur worden.
Dit is Asish Kisor, de zoon van een plaatselijke evangelist. Zijn moeder is huisvrouw. Hij is een erg verlegen jongen. Hij woont bij het project Thomas. Later wil hij piloot worden.

Om meer te lezen over sponsering klik hier