Evangelisatie

Stichting Thomas wil zich naast inspannen voor kansarme groepen zoals vrouwen en kinderen ook richten op evangelisatie.

Dorpsdominees

Stichting Thomas steunt 19 dominees van kleine gemeenten. Zo steunen we 8 dominees in Lucknow, 2 in Sitapir, 2 in Varanassi, 1 in Basti, 1 in Allahabad, 1 in Punjab, 1 in Pilibhit en 3 dominees in Nepal. We steunen deze dominees door ze te helpen om bedrijfjes op te zetten waarmee ze in hun eigen inkomen kunnen voorzien. Daarnaast zoekt Pradeep deze predikanten regelmatig op om ze te bemoedigen. Deze dominees leven soms onder gevaarlijke omstandigheden. Zeker op het platteland is er veel weerstand tegen het Christendom. Predikanten krijgen daar te maken met vervolging. Zo is de vrouw van een van de predikanten bijvoorbeeld aangevallen met zoutzuur. De kinderen van deze predikanten leven daarom vaak in het Kinderhuis zodat ze daar veilig zijn, naar school kunnen en alle benodigde aandacht kunnen krijgen. Deze dominees leven vaak ook in armoede dus van tijd tot tijd proberen we ze een keer iets extra’s te geven zoals kleding, schoenen of een goede maaltijd.

Conferenties

Eens in de zoveel tijd organiseert stichting Thomas ook conferenties voor predikanten. Daarbij worden niet alleen de ‘eigen’ dominees uitgenodigd maar alle predikanten die werkzaam zijn in het Noorden van India en Nepal. Een paar keer per jaren organiseren we een conferentie voor ongeveer 200 predikanten. Deze bijeenkomsten worden gepland tijdens de schoolvakanties zodat de school dan als ontmoetingsplek kan dienen. Tijdens deze bijeenkomsten worden getuigenissen gedeeld, wordt bijbelstudies gedaan en is er ruimte voor lofprijzing. De predikanten die vaak onder moeilijke omstandigheden werken, kunnen elkaar zo bemoedigen en ervaringen uitwisselen.

Living Water

Met enig regelmaat gaat dominee Pradeep Gunnar zelf ook preken in India. Dit doet hij in bestaande kerken waar hij uitgenodigd wordt, maar met enig regelmaat bezoekt hij ook dorpen waar ze nog nooit van God gehoord hebben. Hij gaat dan eerst naar de dorpsoudsten en geeft hun aan dat hij het dorp een waterpomp wil geven voor schoon drinkwater onder een voorwaarde, dat hij een verhaal mag vertellen en dat iedereen komt luisteren. Op die manier kan hij dorpen praktische hulp bieden door ze goed drinkwater te geven en tegelijk kan hij het Evangelie aan veel mensen vertellen. Op deze manier heeft Pradeep al in veel plaatsen het Evangelie door kunnen geven. Hij noemt dit zelf het Living Water (Levende Water) project.