Vrouwenonderwijs

Het vrouwenonderwijs is een doorlopend project dat door stichting Thomas gesponsord wordt. In Lucknow krijgen vrouwen de mogelijkheid om te leren lezen en schrijven zodat zij zichzelf kunnen ontwikkelen en hun kinderen kunnen helpen met huiswerk. Ook krijgen vrouwen les in onderwerpen als hygiëne.

In april 2013 heeft er een feestelijke gebeurtenis plaatsgevonden. Er zijn certificaten uitgereikt aan de vrouwen die deel hebben genomen aan het Leesprogramma voor Volwassenen. De voortgang van deze vrouwen is fantastisch. In het begin konden zij enkel hun namen schrijven. Nu kunnen ze een krant lezen en hun kinderen helpen met hun huiswerk. Deze vrouwen zijn nu toe aan de volgende stap. Daarom is het initiatief genomen om ze ‘basis Engels’ aan te bieden. Hiervoor hebben zich al 10 vrouwen aangemeld. Hun mannen staat waarschijnlijk nog een hele verrassing te wachten!

TECS, de stichting in India waar stichting Thomas mee samenwerkt, geeft aan dat zij zich zeer gezegend voelt door God omdat zij deze meisjes en vrouwen die nooit de kans hebben gekregen om naar school te gaan, les mogen geven. Wij hopen dat we dit mooie werk nog lang samen mogen voortzetten.

Wat vrouwenonderwijs deed voor Sumitra en Gulnaz
Sumitra kwam een aantal jaar geleden naar het vrouwenonderwijs. Drie jaar geleden heeft Sumitra haar opleiding afgerond. Sinds Sumitra onderwijs heeft gehad, heeft zij haar dochter Shidevi aangemoedigd om zoveel mogelijk te studeren. Shidevi heeft de lerarenopleiding doorlopen en is nu zelf lerares geworden op de Thomas Academy. Dit is mogelijk geworden omdat haar moeder Sumitra naar het vrouwenonderwijs kwam!

Een ander mooi verhaal komt van Gulnaz.  Gulnaz is een moslim meisje van 12 jaar oud. Zij werkte voorheen van deur tot deur als dienstmeisje. Zij maakte schoon om zo brood voor haar zelf en haar familie te verdienen. Ze kon daarom niet naar school. Daarom is ze naar het Leesprogramma voor vrouwen gegaan. Gulnaz is erg enthousiast want nu kan ze lezen, schrijven en rekenen. Gulnaz heeft op de georganiseerde feestdag voor de vrouwen een speciale prijs gekregen. Ze heeft een knuffel gekregen van Vineeta en Vineeta heeft haar aangemoedigd om verder te studeren. Ze zal hierbij ook geholpen worden.