Scholen

Hallo! Ik ben Asish Kisor,

Ik woon in India. India is wel 95 x zo groot als  width=Nederland. Veel mensen in India geloven niet in Jezus. Mijn vader is evangelist. Hij gaat naar kleine dorpjes in India. Daar verteld hij mensen van Jezus.

Omdat mijn vader veel reist in afgelegen en hele arme gebieden van India kan hij niet voor mij zorgen. In veel van de dorpen waar mijn vader werkt, zijn geen scholen of hebben de scholen geen boeken.

Kinderhuis en school van Stichting Thomas
Ik woon daarom in het kinderhuis van stichting Thomas in Lucknow in India. In het kinderhuis wonen ongeveer 25 jongens. Daar heb ik veel vrienden. Samen spelen we graag buiten. Ook ga ik daar naar de Thomas Academy. Dat is een grote school waar wel 800 kinderen heen gaan.

voedsel india slaapzaal schattige kinderen  Christmas2010 012

Schoenpoetser of piloot
Ga jij graag naar school? Ik wel! Veel mensen in India zijn arm en worden schoenpoetser of verkopen groenten in een kraampje op straat. Sommige mensen hebben ook geen huis en geen geld om iedere dag eten te kopen.

Ik doe daarom goed mijn best op school. Ik wil later piloot worden. Als je piloot wordt, kun je heel de wereld rondvliegen. Je ziet dan veel dingen en ik verdien dan genoeg geld zodat ik niet op straat hoef te wonen.

Puzzle by mypuzzle.org

Pech
Andere kinderen in India hebben soms minder geluk. Zij hebben geen geld om naar school te gaan. Ze kunnen het lesgeld en de boeken niet betalen. Of ze hebben geen geld om met de  bus naar school te gaan. Lucknow is heel groot Dat vind ik zielig. Als ze nu niet naar school gaan, kunnen ze later nooit een goede baan vinden. Dan blijven ze arm.

Wat hebben we nodig?
We hebben geld nodig om een extra schoolbus te kopen zodat we alle kinderen kunnen ophalen die naar school willen komen. Lucknow is wel drie keer zo groot als Amsterdam. Sommige kinderen wonen daarom zover van school af dat ze niet zelf kunnen komen.

We hebben geld nodig om kinderen die geen oschoolbusuders hebben of die ouders hebben die niet voor ze kunnen zorgen in het kinderhuis te laten wonen.

We hebben geld nodig om kinderen gratis naar school te kunnen laten gaan.

Weet jij hoe jij kunt helpen?

• Als je statiegeldflessen ophaalt, kun je het geld opsturen aan stichting Thomas. Zij laten arme kinderen dan gratis naar mijn school komen.
  • Je kunt een spaarpot maken waar je geld in doet. Je kunt bijvoorbeeld klusjes doen om geld op te halen. Misschien willen je ouders ook wel twee eurocent geven voor iedere keer dat je geen beleg op je brood doet.
  • Als je een sponsorloop houdt en daarmee veel geld inzamelt, kunnen er zelfs een heleboel kinderen een poos naar school van dat geld. Of ze kunnen van dat geld een extra schoolbus kopen. Die schoolbus kunnen we dan gebruiken om kinderen op te halen die ver van school wonen.

Wil je meer weten?
Als jij met jou klas wilt gaan sparen voor stichting Thomas dan kun je ons uitnodigen om een keer iets bij jou in de klas te komen vertellen.